Frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Hittar du inte just det du söker ring 0563-185 00 och begär Hagforshem.
-
Hur söker man lägenhet
Hur söker man en lägenhet?
Du registrerar dig på vår hemsida via följande länk (https://e-tjanster.hagfors.se/MenuGroup2.aspx?groupId=312) eller så besöker du oss på Dalavägen 10. Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt GDPR dataskyddsförodningen.
Vem kan söka?
Alla över 18 år kan söka lägenhet hos Hagforshem AB. Enligt hyreslagens bestämmelser kan man först teckna avtal när man blir myndig, alltså 18 år.
Kan jag ändra uppgifterna i min ansökan?
Ja, du kan alltid ändra dina uppgifter genom att ringa, maila eller besöka oss.
Varför och hur ofta måste jag förnya min ansökan?
Du ansvarar själv för att din ansökan förnyas minst var sjätte månad. Detta görs genom att kontakta oss genom följande sätt. Mail, brev eller besök.
Förnyas inte ansökan var sjätte månad raderas både din ansökan och din kötid. Gör du senare en ny ansökan räknas din kötid från noll. Detta i följer reglerna enligt GDPR.
Jag har akut behov av lägenhet. Finns det något annat sätt jag kan söka på?
Nej. Vi har inga sådana lägenheter utan vi hyr ut allt eftersom vi får lägenheterna lediga och klara för ny hyresgäst.
-
Vilka krav måste man uppfylla som sökande
Vilka krav måste man uppfylla som sökande.
Vid ansökan så tar vi alltid en kreditupplysning och hör oss eventuellt för om referenser från tidigare hyresvärdar.
Du ska inte ha några skulder eller betalningsanmärkningar för att få eget kontrakt. Sedan ska du ha en sådan förvärvsinkomst så att du klarar hyra och andra omkostnader som det innebär för det boende du söker.
Du ska heller inte brutit i god hyressed under de senaste 24 månaderna.
Samt att alla tidigare hyresskulder till oss ska vara betalade.
-
Nycklar (beställa nycklar eller borttappade)
Nycklar
Man får tre stycken nycklar till lägenheten när man skriver på kontraktet.
Vill man beställa flera nycklar så kan man göra det via oss (uthyrningen). Dessa nycklar får man bekosta själv och faktureras i efterhand.
Tappar man bort nycklar eller att det saknas nycklar när man flyttar ut så får hyresgästen betala detta.
-
Uthyrning i andra hand
Uthyrning i andra hand
Uthyrning i andra hand måste alltid godkännas av oss som hyresvärd.
Kommer det till vår kännedom att man hyr ut i andra hand utan att vi har blivit informerade och beviljat detta, så kan man förlora sin hyresrätt.
-
Hemförsäkring
Hemförsäkring
Alla måste ha sin egen hemförsäkring oavsett vilket boende man har.
-
Tvättstugor
Tvättstugor
Alla våra områden har tvättstugor som man bokar med en bokningscylinder på en tavla i anslutning till tvättstugan.
Vilken tvättstuga du ska använda får du information om vid kontraktskrivningen.
Tänk på att respektera tiderna för varandra så att ni inte tar någons tid eller drar över er egen tid.
Nästkommande hyresgäst ska kunna påbörja sitt tvättande när hon/han tänkt.
Innan ni är klara med tvättstugan ska maskiner, torkrum och övriga ytor rengöras så att det är städat och rent för efterföjande person.
-
Parkeringar
Parkeringar
Det finns parkeringar i anslutning till alla våra hus och en vanlig parkeringsplats är gratis att använda för alla våra hyresgäster.
Vill man ha motorvärmare, takplats eller garage så kontaktar man uthyrningen. Detta medför en månadsavgift som läggs på hyresavin. Man ska också teckna ett avtal som sträcker sig minst ett år från tillträdesdatumet.
-
Uppsägning/Besiktning
Uppsägning/Besiktning
Vill man säga upp sin lägenhet så ska detta göras skriftligen. Genom besök hos oss eller via mail på adressen hagforshem@hagfors.se
Mailet ska innehålla namn, adress och personnummer, samt telefonnummer.
Det är alltid tre månaders uppsägningstid från kommande månadsskifte. Enda gången det är kortare uppsägningstid är vid dödsfall. Då har man en månads uppsägningstid från kommande månadsskifte, om man inte kommer överens om något annat.
Innan uppsägningstiden går ut ska lägenhet och eventuellt förråd tömmas helt på grejer. Tv-utrustningen och router ska lämnas kvar i lägenheten (tillhör lägenheten).
Lägenheten ska avlämnas i välstädat skick.
Detta innebär att bland annat att målade ytor, väggar och tak i kök, toalett och badrum tvättas. Städning ska även ske bakom spis och element samt under badkar med tillhörande avlopp. Fönster- och dörrsnickerier samt skåp och lådor tvättas, både in- och utvändigt. Spis ska rengöras noggrant både in och utvändigt. Kylenheter stängs av, avfrostas samt rengörs noggrant både in- och utvändigt. Beakta även utrymmen bakom ventilationsgallren. Dörrarna skall lämnas helt öppna. Tapetserade väggar avtorkas med torr trasa. Alla golv rengörs noggrant. Fönster putsas både in/utvändigt och i mellan.
När du är klar med detta kontaktar du oss för att boka en besiktningstid, som du själv bör medverka på. I samband med detta så ska alla nycklar återlämnas och visar det sig att man saknar en nyckel så faktureras detta i efterhand.
Är städningen inte godkänd så får man en vecka på sig att åtgärda detta för ny besiktning, är det då inte klart så anlitar vi en städfirma som hyresgästen faktureras kostnaden för.
Eventuellt onormalt slitage faktueras hyresgästen för de kostnader som uppstår i samband med återställandet. Kan vara exempelvis förstörda dörrar, många hål i väggar, rökning i lägenhet med mera.
-
Avfallshantering
Avfallshantering
Alla hushållssopor ska kastas på avsedd sophanteringplats.
Andra typer av skräp, så som möbler och dylikt ska kastas på återvinningscentralen Holkesmossen eller dess motsvarighet i Ekshärad.
-
Störningar och att ta hänsyn
Störningar och att ta hänsyn
Tänk på att ta hänsyn till dina grannar genom att inte spela för hög musik och ej föra väsen i trapphusen.
Vi vill att efter kl 22.00 bör man vara tyst i lägenheten. Så att grannar omkring kan få lugn och ro.
Skulle man bli störd av sina grannar så ska man kontakta Securitas 0771-50 60 91.
Bekräftar Securitas störningen så får vi en rapport om detta och då skickar vi ett störningsbrev samt faktura på kostnaden till den störande hyresgästen.
Upprepas detta så kan man till sist förlora sin hyresrätt.
Anmälaren är alltid anonym.
-
Elavtal
Elavtal
Vi på Hagforshem anmäler till Ellevio när du flyttar in i din lägenhet. Sedan är det upp till dig själv om du vill byta till något annat bolag.
Vid uppsägning av lägenheten så är du skyldig att betala elen tills uppsägningstiden går ut, eller någon ny hyresgäst skriver på hyresavtalet.
Då anmäler vi igen till Ellevio att du flyttar ut och att tar vi över avtalet, alternativt den nya hyresgästen som flyttar in.
-
TV- och internetmöjligheter
TV- och internetmöjligheter
Alla våra lägenheter har fiberanslutning från Telia och i hyran ingår TV-paketet Mellan.
Vill man ha Internet så kontaktar man Telia själv och beställer detta på telefon 90 200 eller via deras hemsida www.telia.se.
Om man ringer Telia så kommer de att fråga efter ert lägenhetsnummer. Det finns på ert hyreskontrakt uppe i högra hörnet och är samma nummer som vårt objetnr.
Alla fel eller problem med tv- eller internet utrustningen ska anmälas till Telia av dig om lägenhetsinnehavare på: 020-20 20 70.
-
Vad är Huskurage?
För många är våld en del av deras vardag, därför är det viktigt att du finns för dina grannar och visar att du ser dem.
Hagforshem AB har liksom många andra bolag antagit konceptet Huskurage och därmed tagit ställning mot våld i hemmet.
Huskurage tydliggör hur du som boende kan agera. Det handlar om enkla åtgärder som förebygger och stoppar våld, inte att gå in i fysiskt handgemäng.
Vad ska jag göra?
Här är några enkla åtgärder som kan rädda liv:
- Om du är orolig för din granne: Ring på och fråga hur det står till.
- Hör av dig till Hagfors kommuns socialtjänst, 0563-185 00 eller akut 076-139 53 59 om barn eller andra far illa eller lever i misär.
- Hör av dig till Hagforshem AB, 0563-185 00.
Vid pågående våld:
- Ring polisen, 112.
- Ring på dörren, fråga hur det är.
- Ta hjälp av grannar eller liknade vid behov.
- Alternativt: ring på och gå tillbaka till din lägenhet om du inte vill vara kvar. En signal kan bryta pågående händelse.
- Meddela Hagforshem AB så snart som möjligt.
-
E-faktura
• Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.
• Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker kan även skicka sms eller e-post när du har en ny faktura. Kolla med din bank om möjligheten finns hos dem.
• Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Hagforshem. E-faktura bidrar därför till något positivt för miljön i form av minskade utskrifter.
• Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
• När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
• När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
• Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Hagforshem.
• Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
• Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta Hagforshem 0563-185 00.
-
KIVRA
Nu ansluter vi till Kivra!
Från och med oktober 2024 kommer du som är ansluten till Kivra att få din hyresavi digitalt i Kivra istället för på papper i din brevlåda. Gäller även hyresavier från Hagfors Kommun.
Är du inte ansluten till Kivra kommer din hyresavi hem till din brevlåda precis som den gör idag.
Vad är Kivra?
Kivra är en digital postlåda. För att få din hyresavi digitalt behöver du skapa ett konto hos Kivra. Det kan du göra genom att besöka deras hemsida: www.kivra.se eller ladda hem deras app.
Jag betalar via autogiro eller e-faktura idag, påverkar Kivra det?
Nej, din betalning påverkas inte av att avin kommer till Kivra. Autogiro kommer att dras precis som förut och om du har e-faktura skickas den ut som vanligt också.
Jag vill inte ha min hyresavi till Kivra
Om du har Kivra, men inte vill ha hyresavin digitalt, måste du logga in på ditt konto hos Kivra och gå in på inställningar och pausa Hagforshem som avsändare. Då får du hyresavin hem till din brevlåda istället.
Jag får idag min hyresavi på e-post och vill ha den till Kivra istället
Då behöver du kontakta oss. Antingen skickar du e-post till: hagforshem@hagfors.se eller ring kommunens växel: 0563-185 00 och begär Hagforshem.